FRÅGOR OM materialet
ÄR MATERIALET EVIDENSBASERAT?
Ja, Treskablinolls material bygger på aktuell forskning och beprövade metoder inom områden som integritet, samlevnad och relationer. Innehållet har tagits fram i samarbete med experter och pedagoger för att säkerställa att det är både relevant och effektivt i undervisningen.
ÄR MATERIALET ANPASSAT FÖR ELEVER MED FUNKTIONSVARIATION?
Ja, materialet är utformat för att vara inkluderande och tillgängligt för alla elever – även för de som har olika typer av funktionsnedsättningar. Det används tydligt språk och varierade arbetssätt för att möta olika behov i klassrummet.
HUR SÄKERSTÄLLS ATT MATERIALET ÄR ÅLDERSANPASSAT?
Innehållet är anpassat efter elevernas ålder och utvecklingsnivå. Det följer de riktlinjer som finns i läroplanen för grundskolan och är framtaget så att elever i olika åldrar ska kunna förstå och ta till sig budskapen på ett tryggt och respektfullt sätt.
KAN FÖRÄLDRAR TA DEL AV MATERIALET?
Ja, föräldrar och vårdnadshavare är välkomna att ta del av materialet. Transparens är viktigt, och vi vill att föräldrar ska känna sig trygga med vad som tas upp i undervisningen. Därför är allt material tillgängligt även för dem.
FÅR LÄRARNA STÖD I ATT ANVÄNDA MATERIALET?
Ja, vi erbjuder både handledningar och fortbildning för lärare. Det hjälper dem att känna sig trygga när de undervisar om dessa viktiga och ibland känsliga ämnen.
ÄR MATERIALET KOPPLAT TILL LÄROPLANEN OCH SKOLANS VÄRDEGRUND?
Absolut. Materialet vilar på de olika kursmål som finns inom respektive ämne. Det gör vårt material unikt och att det går att applicera i ordinarie undervisning.
HUR MÄTER VI OM UNDERVISNINGEN FUNGERAR?
Vi rekommenderar att lärarna använder elevfeedback, observationer och andra pedagogiska verktyg för att se hur väl eleverna förstår och tar till sig innehållet. Det hjälper till att anpassa undervisningen efter gruppens behov.
VAD GÖR VI OM EN ELEV REAGERAR NEGATIVT?
Om en elev visar oro eller reagerar negativt är det viktigt att ha en öppen och trygg dialog. Läraren kan ta stöd av elevhälsan om det behövs. Målet är att alla elever ska känna sig trygga med undervisningen.
HUR TAS KÄNSLIGA ÄMNEN UPP?
Känsliga ämnen behandlas med stor omtanke. Lärarna får tydliga riktlinjer för hur de kan ta upp dessa frågor på ett tryggt och respektfullt sätt. Det handlar om att skapa en säker miljö där alla elever vågar uttrycka sina tankar.
KAN MATERIALET ANVÄNDAS BÅDE I LEKTIONER OCH TEMADAGAR?
Ja, materialet är flexibelt och kan användas på flera sätt. Det fungerar bra både som en del av den vanliga undervisningen och som en del av temadagar eller projekt i skolan.