28,6 procent av alla under 18 år blir utsatta för sexuella övergrepp. För personer med intellektuell funktionsnedsättning är risken fyra gånger högre.
Varför anpassad gymnasieskola?
Mer än vart fjärde barn utsätts, och eftersom risken är högre för barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning är behovet av förebyggande insatser akut. Förövaren är nästan alltid någon som ungdomen känner och ofta är beroende av. Forskning visar att sexuella övergrepp går att förebygga genom kunskap och medvetenhet om kroppslig integritet och kroppsliga rättigheter. Eftersom nästan alla ungdomar går i skolan är den en unik och viktig arena för att sprida likvärdig kunskap över hela landet.
Gymnasiebrevet är under utveckling och det kommer att vara kostnadsfritt material, finansierat av Allmänna arvsfonden. Materialet ska göra det enkelt att nå kunskapsmålen och samtidigt undervisa om integritet, gränssättning och samtycke. Med inspiration, fakta och konkreta tips för både skola och aktörer som habiliteringen skapas en röd tråd mellan skola och fritid.
Integrera i ordinarie undervisning och tydlig progression
Vi vet att många yrkeskategorier upplever en stor tidsbrist och en utmaning med att hinna med att ämnesintegrera många viktiga perspektiv. Därför bygger Gymnasiebrevet på skolans styrdokument så att ni kan:
- Uppnå kunskapsmålen i kurs- och ämnesplaner
- Stärka elevernas förståelse för integritet, gränssättning och samtycke
- Respektera både den egna och andras integritet
Vad som kommer att ingå
- Elevmaterial för både individuella och nationella program, färdigt att använda
- Resurser och tips för flera yrkeskategorier inom skolan
- Material som även kan användas av habiliteringen och andra aktörer
För elever och skolpersonal, tillsammans med elever och skolpersonal.
Tillsammans med elever, skolpersonal och experter har kommer vi att skapa material som utgår från skolans verklighet samt elevernas och personalens behov.
För att vi ska kunna prioritera vilket material vi ska ta fram och vilka perspektiv det ska innehålla är det viktigt för oss att komma i kontakt med dig som är verksam inom anpassad gymnasieskola. Vi vill gärna få input från flera yrkeskategorier så oavsett om du arbetar som assistent, pedagog, inom EHT, rektor eller vaktmästare eller är elev på anpassad gymnasieskola så är din åsikt viktig för oss. Likaså om du och/eller din klass vill testa vårt material och ge oss feedback. Hör gärna av dig till rose-marie@treskablinoll
Din åsikt är viktig!
Vill du följa med på vår resa?
Vi på Gymnasiebrevet

Amanda Hedman Rojas
Tf. Verksamhetschef
Med ett engagemang och passion för att skapa trygga, jämställda och inkluderande samhällen har Amanda en kandidatexamen i statsvetenskap och en mastersexamen i säkerhet och krishantering – där hon specialiserat sig i den mänskliga aspekten av säkerhet. Hon har tidigare arbetat med jämställdhetsfrågor och mänskliga rättigheter i både civilsamhället och Sveriges biståndsmyndighet.

Rose-Marie Berglund
Pedagogiskt sakkunnig / metodutvecklare – Gymnasiebrevet
Rose-Marie brinner för mänskliga rättigheter och att barn och unga ska få en trygg uppväxt. Med sin bakgrund som lärare och pedagogiskt sakkunnig är Rose-Marie väl förankrad i utbildningsfrågor och har lång erfarenhet av att arbeta med metod- och materialframställning. Med sitt engagemang för specialpedagogik har hon en gedigen kunskap om tillgänglighet för personer i behov av särskilt stöd. Rose-Marie har bred erfarenhet av såväl klassrumspraktik, handledning, deltagande i forskningsstudier och ledningsuppdrag.